Over Mindfulness


Herkomst van de Mindfulnesstraining

Jon Kabat Zinn is de grondlegger van de mindfulness­training. In de jaren 70 van de vorige eeuw werkte hij als arts in het academisch ziekenhuis van de universiteit van Massachusetts. Hij stelde vast dat chronische patiënten, die medisch gezien uitbehandeld waren, vaak tussen wal en schip vielen. Zij kregen te horen dat ze maar moesten 'leren leven' met hun klachten. Maar niemand kon hen uitleggen hoe.

 

MBSR

Jon Kabat-Zinn is van oorsprong moleculair bioloog. Hij was geïnteresseerd in stress, de ziekmakende gevolgen van stress en hoe hiermee om te gaan. Hij was daarnaast ervaren in bewustzijnsdisciplines als meditatie en yoga. Met deze  ingrediënten, de wetenschappelijk onderzochte kennis over stress gecombineerd met zijn kennis van meditatie en yoga, ontwikkelde hij eind jaren 70 een training met als doel patiënten middelen te geven waardoor ze zelf iets aan hun gezondheid en de beleving ervan konden (blijven) doen. In zijn benadering staat het ontwikkelen van de kwaliteit van aandacht centraal. Deze training noemde Jon Kabat-Zinn  de Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) : De MBSR heeft zich met de jaren bewezen als de meest complete mindfulness­training niet alleen voor patiënten maar voor iedereen.

 

MBCT

Vanaf 2000 ontwikkelde de onderzoeksgroep van Mark Williams,  Zindel Segal en John Teasdale een variant op deze training, waarbij elementen van cognitieve gedragstherapie zijn ingebouwd: de Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT). Deze training is voor mensen met een geschiedenis van depressie en helpt hen door middel van mindfulness terugval te voorkomen. Enkele onderdelen van de MBCT richten zich daar specifiek op. Daarbuiten verschilt de MBCT overigens slechts op onderdelen van de MBSR.

 

Mijn aanbod

De term 'mindfulness­training’ wordt vaak gebruikt voor beide varianten, omdat de MBCT ook voor het algemeen publiek enkele hele waardevolle onderdelen bevat.

Ik bied de MBSR aan verrijkt met enkele elementen van de MBCT.

 

Mindfulness is het doelbewust, niet- oordelend en vriendelijk aanwezig zijn bij de ervaring in het NU, van moment tot moment.  Jon Kabat Zinn
Bij Mindfulness gaat het niet alleen om het richten van de aandacht, maar ook om de manier waarop dat gebeurt. Met een milde openheid voor wat er hier en nu is, zoals het is, wat het ook is. Mindfulness is leven in aandacht.